söndag 6 januari 2008

Vävstolen


För många år sedan fick jag överta min mammas vävstol.
Den transporterades till vårt hus i Dalarna.
Mina vävkunniga mostrar Hildur från Lima och Märta från Malung ville självklart vara med vid min vävpremiär, även en tradition skulle föras vidare. Vi blev fyra runt vävstolen och varpen blev pådragen. Sedan invigdes jag i vävningens hemligheter och knep. Och jag vävde metervis med trasmattor och mamma satt under ett träd, soliga dagar, och klippte mina mattrasor, vilket jag är mycket tacksam för.
Mina oklippta mattrasor förvarade jag i en gammal utdragssoffa, som stod ute i vår ladan. Det fungerade bra i många år.
Men förra sommaren, va och fasa, när jag lyfte på sofflocket, hade något hänt.
Mössen hade boat i mina fina trasor under vintern.
Fanns bara ett att göra. Elda upp trasorna.
Då tröttnade jag ur.
Vävstolen fick min systerdotter Johanna överta. Den förvaras nu i hennes uthus på Gamla Berget i Falun. Johanna kommer så småningom att föra vår vävtradition vidare.
Vävstolen är ju efter min nu 96-åriga mamma. Hon ropade in den för en billig penning på en auktion i stadsdelen Elfsborg i Falun och den är tillverkad på Tängers Mekaniska verkstad runt 1910.
Den gamla soffan,som jag för länge sedan, ropade in på en auktion för 3 kronor
fick Johanna också överta.
Den finns nu i hennes tillfälliga hus i Kungälv, ommålad i vitt och klädd med fårskinn.ja, så blev det med

GARNMAJAS vävstol.

Inga kommentarer: