fredag 11 april 2008

Malungs spelmanslag på 1920-talet



Fotografiet visar ett spelmanslag i Malung från 1920-talet. Alla klädda i vackra Malungsdräkter.
På andra raden mella två Malungsköller står vår farbror Herbert Herre.
Han var född 1905, spelade både fiol, banjo och cittra.
Hans mor heter Hilma Ljung född Herre. Familjen Ljung bodde på Orrmyrheden. Min farfar yxsmeden Carl Ljung hade troligtvis sin smedja där. Sedemera blev där en cykelverkstad.
Familjen Ljung flyttade till Brunsberg i Älvdalen.
Finns mer om släkten Ljung och Hilma Herre i tidigare inlägg i min blogg.
Kanske någon vet vad de övriga på bilden heter. Man kanske kan få ihop en fullständig namnlista på dessa gamla Malungsspelmän och kvinnor.
Hör gärna av er till mig
hälsningar
GARNMAJA
bilden förstoras om man dubbelklickar på den
Har nu fått några namn.
Stående längst upp till vänster är Valdemar Bohm. Hans bror Sven Bohm är nr. fyra högst upp. Deras syster Greta gift Matsson är längst fram till höger.

4 kommentarer:

Bente sa...

Den stående mannen längst till vänster är Valdemar Bohm. Hans bror Sven Bohm står som nummer fyra högst upp. Deras syster Greta Bohm (gift Matsson) sitter längst fram till höger.

Garnmajas stickor sa...

Hej
Tack för svar om några som är med på fotografiet. Roligt att du hittade fotot och visste en del. Är du kanske en Malungsbo?
hälsningar
Garnmaja

Bente sa...

Jo, jag är Malungsbo. Min farmor var halvsyskon med Valdemar, Sven och Greta. Hon hade en helbror som hette Ville och två halvbröder till, John och Georg. Georg Bohm som är yngst i syskonskaran är den enda som lever idag. Han bor i Australien med sin fru och barn och barnbarn.

Ia sa...

Hej! Jag frågade min mamma om hon visste fler namn på fotot, och det gjorde hon. Durken, du och jag är nog tremänningar.
På knä, nedersta raden till vänster är Åker Erland. Bredvid honom Lilly, som sedan blev hans fru. Nästa kvinna visste hon inte vem det var, men sedan är det Greta. Och bredvid henne på knä längst till vänster står Göte Hultgren (Bendel).
Snett ovanför Åker Erland sitter Dagny Lissel, och bredvid henne står systrarna Hedberg, Mia och Anna. Sedan då Herbert Herre, och kvinnan bredvid visste mamma inte säkert.
Herrarna på bakre raden är Valdemar Bohm, sedan bröderna Per och Johan Ågren, och sedan Sven Bohm. De två sista männen kunde hon inte namnge.
Bilden måste vara tagen tidigt 30-tal.