fredag 25 april 2008

Familjen Ljung och Herre i Malung




Fotografierna är taget runt 1925 utanför huset i Malung som familjen Ljung bodde i. Den äldre kvinnan till vänster är farmor Hilma och min far Erik står längst till höger i första raden och brevid honom spelmannen Herbert. Yxsmeden, min farfar, är han med pälsmössan. De övriga kvinnorna är några av mina fastrar.
Alla tyckte om att spela och sjunga. Trots att livet från barnsben varit kämpigt blev det bra folk av alla. Kanske det var en bidragande orsak.
Min ena faster kunde spela fiol bakom ryggen. Hur det gick till kan man undra över.
Kvinnan med de två flickorna framför sig är min faster Olivia och hon hade café och rum för resande i Malung. Flera på Herres sida har en medial förmåga som vi fått med oss från Hilma.
Om farmor Hilmas och yxsmedens liv finns att läsa om i ett tidigare inlägg i min blogg.
Dubbelklicka på bilden så förstoras den.
hälsningar
GARNMAJA
fotografiet i privat ägo


Inga kommentarer: