söndag 16 mars 2008

Min farmor Hilma Kristina Herre







Min farmor härstammar från Nilslarsberg i Svartnäs. Den förste Herre i släkten heter Samuel Olofsson Herre född 1700 i Larssveden Bjursås. Hans son gifte sig i Svartnäs,
Hilma Kristina föddes 1871 i Kilafors. Hennes föräldrar kom från Svartnäs. Hennes far Johan Petter Herre var smed och född 1834, hennes mors namn är Kajsa-Greta Brandström född 1837 i Svartnäs,
Hilma levde ett slitsamt liv. Kom till Hanebo i unga år och blev sammanboende med "slaktarJonas" Persson, fick med honom fyra flickor.
SlaktarJonas gjorde sig en tur över isen julafton 1900, kompisarna skjutsade honom på en spark och Jonas hamnade i en vak.
Hemma i stugan satt Hilma med sina tre småflickor och väntade hem honom, det var ju julafton. Hon blev den kvällen ensam med barnen och var då gravid med den fjärde flickan. Fick sedan ytterligare ett barn innan hon gifte sig med min farfar yxsmeden C. Ljung. Med honom fick Hilma två barn, varav den yngste var min far. Min farmor dog 1929 i Malung.
Eftersom hon fick fem barn utom äktenskapet är hon i kyrkboken kallad synderskan Hilma Herre.
Fruktansvärt.
Bilden från vänster är min farfar yxsmeden C. Ljung sedan slaktarJonas Persson och därefter min farmor
Detta är mycket kort berättat om min farmors liv. Finns mycket att hitta i gamla
kyrkböcker.
hälsar
GARNMAJA
fotografier i privat ägo

Inga kommentarer: