lördag 21 februari 2009

Svenska kungahuset

Jag funderar mycket på det här med kungahusets vara eller inte vara och det här är inget politiskt tänk utan mina egna reflektioner.

Kungahuset lär kosta skattebetalarna runt 100 miljoner varje år. Enligt vad jag läst i dagspressen äskade kungen höjt apanage dels för att han har så kostsamma ungdomar dels för att hans inkomster från aktier och fonder minskat.

Jag kan också tycka, eftersom vi har valt att ha ett kungahus, att kungen gör som alla andra och går i pension och låter Viktoria ta över. Hon är duktig och skulle klara jobbet bra. Dessutom är det löjligt att han bidrar till långbänk till hennes möjligheter att få gifta sig med Okelbopojken. Han duger lika bra som någon annan. Det är ju hennes val. Viktoria borde slå näven i bordet och tala om för "farsin" att nu är det hennes tur.

Jag undrar också över om kungens ungdomar har tagit studielån som de flesta andra som vill studera måste, eller leta efter sommarjobb för att få ihop pengar till kommande års studier.

Olika falla ödets lotter här i livet. Jag tänker på alla som drabbas i dessa tider och som måste vända på varje slant.
hälsningar
GARNMAJA

Inga kommentarer: