söndag 5 oktober 2008

Lustigknopp del 3

Vi var ju många ungar som växte upp på Lustigknopp på min tid.
Alltid var det nån kul lek på gång mot kvällskvisten.
Man kollade alltid upp mot gungorna om det drog ihop sig till brännboll.
Så småningom så blev vi ju många och då skulle det väljas lag. Det gillade inte jag, tillhörde de som blev kvar till slutet. Jag har inte så bra bollsinne, och det visste ju han som fick välja. Dålig på att slå och för att kunna träffa bollen tog jag för säkerhetsskull det platta slagträt, tjejslag och det blev ju en lyra i händerna hos laget ute på plan. Men det var kul ändå.
Vi bollade mycket mot vägg, vi hade bollspel. Det svåraste var under benet och bakom rygg.
Hoppa rep och hage var också roligt.
Vippa spelade vi också. Två träpinnar, en kort och en något längre och en liten grop i backen behövdes. Även i vippa var det olika turer.
hälsningar
GARNMAJA

3 kommentarer:

Marre sa...

Hej,
Har lekt samma lekar i min barndom mitt i Åbo i Finland. Mycket spännande på kvällarna, det fanns ju så många barn som var födda efterkrigstiden och alla samlades på gårdarna efter middagen. Men vi hade också ruinerna efter alla nerbombade husen, sååå spännande tyckte vi bara, man förstod inte bättre.
40-talist hälsningar, Marre

Ewa sa...

Hej Barbro!

Vilken härlig blogg du har. Hit in kommer jag gärna fler gånger. Hittade hit då jag letade mönstret till den vridna sockresåren. Ska sticka lite raggisar åt mina småtjejer, och har gjort denna resår tidigare, men kom inte ihåg Hur man gjorde. Tack!

Vilka underbara saker du gör. Den där virktekninken såg kul ut.

Mvh
/Ewa i Kalix

Garnmajas stickor sa...

Hej Ewa
Tack för att du hittade min blogg. Kul att höra att du gillade den.
Din är fin, ser att du gillar att virka, prova gärna på smygmaskvirkningen. Man blir fast i det. Det går fort och blir fint.
Nålen finns på hemslöjden men man kan också göra en själv.
Hej och tack
GARNMAJA/Barbro
hör av dig om du vill ha mönster,