måndag 22 september 2008

Östra skolan i Falun 1945


Fotografiet är från julavslutningen i första klass 1945 i Östra skolan.
Vår lärares namn var Gertrun Engström. Jag står i andra raden från höger, är den mindre flickan med tomteluva och klädd i, om inte i en hemstickad klänning, präktigt ska det va. Eftersom jag inte var så bra på att sjunga fick jag inte vara med i "änglakören"
Vi var sju flickor och en pojk som gick i samma klass och alla bodde på Lustigknopp. Vi blev senare 8 flickor. Britta kom en bit in på terminen.
Med tanke på nuvarande betygsdebatt vill jag tillägga att vi fick betyg efter första terminen. Hade B i allt. Det var slätstruket sa min mamma när jag visade mitt första betyg.
Alla vi som är på bilden fyller 70, ve och fasa, under 08. Några finns inte kvar i jordelivet.
hälsningar
från GARNMAJAS först skolkort

Inga kommentarer: