söndag 29 juni 2008

Knott, tvättbräda, skölja tvätt


Har alla som läser min blogg upplevt en knottinvasion?
Jag tror inte det.
Men just ikväll har miljarder knott kvicknat till och de bits som bara tusan.
Min syster Karin har varit här i Vintjärn och hon höll på att bryta ihop när vi var till rabarberlandet och bröt av rabarber till hennes pajer.
Knotten är ju så små som en synålsudd men känns ändå som om tusen nålar sticker.
Ska leta på nätet efter en förstoring på ett knott.
Hittar jag förstoringen så lägger jag ut bilden på bloggen.
Min syster fick syn på min gamla tvättbräda i ladan och hon erinrade sig att Bosse, vår mästerfotograf och kompis, och som på sin fars sida härstammar från Polen, hjälper till att samla in gamla bruksföremål till ett museum till minne för Polska soldater och beläget i Mariefred.
Under andra världskriget fanns i Falun en förläggning för soldater från Polen som hoppade av kriget. Man försöker nu visa hur dess män hade det. Och dit kommer nu min gamla tvättbräda. Allt hittar sin rätta plats.
När mina pojkar var små och vi bodde även då hela sommaren i Svärdsjö skrubbade jag våra kläder på just denna tvättbräda, cyklade sedan ner till Toftan med hinkar på styret och sköljde tvätten.
Ja, det var också ett slit.
ha det så bra
GARNMAJA

1 kommentar:

Marre sa...

Hej Garnmaja,
Jaa aa... knotten en förbannelse i Vintjärn. Efter tre veckor i Vintjärn är hela huvudet fullt med "skorpor" efter de listiga små jä....r. Och det var som sagt inte ens invasion.
Ha det bra, Marre