fredag 30 maj 2008

Mälarstranden, Vinterviken, Trekanten och Tantolunden

Bröder & Systrar, känner ni Vinterviken? Känner ni vågorna och vattnet mellan Aspudden och Bromma, känner ni böljorna,
Bröder & Systrar, känner ni svallet mot stranden, rasslet av strandgruset, vinden i vassen och ett slående segel en högsommardag?
Systrar & Bröder, har ni sett Essingen, har ni sett högbron över vattnet, har ni sett Björnholmen och Kärsön, har ni sett segelbåtarna som kommer för fulla segel från Brommasidan?
O mina Bröder, O mina Systrar! Det är mycket ni inte känner till, det är mycket ni aldrig har sett.
från boken "Vinterviken" av Mats Wahl.

Ja, de vackra orden eller dikten finns på en skylt vid Vinterviken. Jag tycker att det är helt underbart skrivet av Mats Wahl och det upplevs också när man vandrar efter Mälarens stränder.

I lördags skulle jag och den odågiga hunden Lilleman tillbringa en hel eftermiddag tillsammans.
Beslöt då att ge oss ut på långvandring.
Vi började i Bredäng och promenerade till Fridhem i Mälarhöjden och sedan följde vi under hela vår vandring Mälarens stränder. Passerade bryggor, koloniland, och båtuppläggningsplatser. Syrener och andra buskar blommade och grönskan var ljusgrön och skir. Mälarnes vågor kluckade behagligt, båtarna puttrade, härliga dofter från nygrönt gräs och tidiga vårblommor, de vi mötte såg ut att njuta av livet,vädret och naturupplevelser och alla sa "hej", ja allt var så ljuvligt så känslan går knappt att beskriva.
Allt som Mats Wahl skrivit i texten ovan upplevde jag och hunden. Flera kafeér finns också efter vägen.
Fortsatte sedan till sjön Trekanten och över Liljeholmsbron och ner till Södra Tantolunden och Årstaviken där vi satt oss i gröngräset, hunden och jag, åt glass och vilade ut efter en härlig promenad i en otroligt vacker del av vår huvudstad.
Mälarens hälsning från
GARNMAJA





1 kommentar:

marlan sa...

Det visste jaginte, att orden sitter på en skylt där.
Jag har bara läst Mats Wahl, när jag var yngre. Det är allt.
Jag skall leta efter skylten nästa gång jag går förbi.